top of page
Zoeken
  • Félice van Wijk

Werkplezier terugkrijgen met deze 7 tips


Hoe bevlogen voel jij je nog na 1,5 jaar Corona? Zit jij nog net zo vol positieve energie als in januari voordat de crisis begon of merk je duidelijk verschil? Wees gerust, je bent niet de enige! Werkplezier terugkrijgen is een probleem waar veel Nederlanders tegenaan lopen. Met de onderstaande tips krijg je die terug.

Aan het begin van het jaar voelen medewerkers zich tijdens het werk het meest tevreden (32%) en bevlogen (25%). In totaal is dat dus 57%. Dit lijkt positief, maar dat betekent ook dat bijna de helft van de medewerkers dus ontevreden (23%) en/of gestrest (20%) is en dat de positieve en negatieve emoties dus bijna evenredig verdeeld zijn. Dat maakt organisaties kwetsbaar. Zo hoort het toch niet te zijn en zo duurt een werkweek toch erg lang?

Werkplezier terugkrijgen gebeurt niet door harder te werken

Het geluksgevoel (dus ook werkplezier) is voor 40% afhankelijk van je eigen mindset en houding.

Mocht het glas bij jou altijd halfvol zijn, dan is dit goed nieuws, want dit is te trainen! Voorkom dat je chagrijnig wordt en ’s nachts gaat piekeren over je werk. Voor mij was dit de grootste openbaring: Onthaast jezelf. Zo kun je sneller werkplezier terugkrijgen!

Hoe krijg je werkplezier terug? 7 tips

1. Zorg dat je vanuit rust kunt werken en er geen tijdsdruk op jouw taak staat. Een spoedklus en haast weet je goed mee om te gaan wanneer nodig, maar vanuit rust is de gebruikelijke manier van werken. Door adrenaline kan je wellicht wel goed presteren onder druk, maar het sloopt langzaam je systeem en als dit langdurig aanhoudt ligt een burn-out op de loer. Als je goed anticipeert, is die druk niet nodig en lever je in rust een topprestatie.


Toen ik als teamleider aan de slag was (jarenlang bij een grote organisatie) zag ik de ene na de andere uitvallen. Wat mij het meeste zeer deed was dat de meeste teamleden niet de tijd namen om hun werk af te maken. De druk werd van alle kanten steeds hoger en het was voelbaar dat veel collega hun werk minder leuk gingen vinden.

2. Als je inspanningen leiden tot resultaat en je succesvol bent, en je daarnaast ook weet om te gaan met tegenslag en hobbels op de weg naar het eindresultaat, dan geeft dat veel voldoening. Veel voldoening vanuit je werk draagt ook bij aan werkplezier / werkgeluk.


Gisteren belde ik weer met mijn marketing team. Na een grote berg werk die we samen verzet hebben (de website moest af, de pakketen heb ik opgezet, een opleiding nog tussendoor, het was gewoon heel veel) merkte ik dat ik even bij moest komen. Maar het gaf mij daarnaast veel energie om te merken dat het werk succesvol was afgerond en positieve resultaten gaf. Succes geeft letterlijk een boost in je werkplezier.

3. Context en omgeving: als je fijne collega’s hebt, waarmee je kunt lachen en dingen mee kunt delen, mee kunt sparren, maar ook open en eerlijke feedback durft te geven zonder dat dit persoonlijk wordt opgevat, dan zorgt dat voor een verbinding wat eveneens bijdraagt aan werkgeluk / werkplezier. 4. Het is fijn wanneer je dingen met collega’s kunt uitwisselen en je eventueel ideeën kunt toetsen, maar het is ook fijn als je je eigen grenzen kunt aangeven en dat je bepaalde lastige zaken in een ongestoorde rustige omgeving kunt doen en je hier afspraken met elkaar over kunt maken. Juist in de wisselwerking ontstaat werkplezier / werkgeluk. 5. Zorg dat je goed bent uitgerust en goed slaapt. Dit heb je niet altijd in de hand, maar wanneer je de tips uit mijn blog slapen volgt dan heb je in ieder geval een leidraad. Hier bedoel ik ook het kunnen omgaan met omstandigheden, zodat het je niet leeg trekt, dat je weet af te wisselen en je ook aan jezelf denkt.

6. Als je werk echt bijdraagt (aan een groter geheel), dan geeft dat voldoening. Of je nu echt iemand helpt of een kleinere schakel bent in een groter geheel, wanneer jouw werk toegevoegde waarde heeft aan het grotere geheel.


7. Zorg dat je een juiste balans vind tussen inspanning en ontspanning. Toewijding is goed, maar zorg ook dat je je werk los weet te laten. Dus neem gewoon pauze en besteedt je vrije tijd aan andere dingen die aandacht vragen. Zie hier mijn foto's in de natuur. Voor mij is het heerlijk om als ambitieuze vrouw en drukke moeder tussendoor te ontsnappen in de natuur. Af en toe ga ik naar het strand en neem ik tijd om te borrelen met vrienden. Dat geeft mij zin om de volgende dag weer aan de slag te gaan.





Hulp bij meer beweging nodig?

Merk je na het lezen van bovenstaande dat je niet meer helemaal op de juiste plek zit of dat je toch minder bevlogen bent dan je eigenlijk zou willen en duurt dit al langere tijd en weet je het zelf niet meer goed om te buigen en wel weer in goede flow te komen? Of heb jij te maken met een team waar onder de radar van alles speelt, maar lukt het niet om de angel boven tafel te krijgen. Ik kan je hierbij helpen.


Je kunt natuurlijk mijn 7 dagen challenge downloaden of je kunt even een kijkje nemen bij mijn coaching.



66 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page