top of page
Zoeken
  • Félice van Wijk

Spreekangst overwinnen leidt tot een fitter gevoel

Bijgewerkt op: 23 jun. 2021

Heb jij ook last van glossofobie? Breekt de paniek, stress en het zweet jou ook uit wanneer je een presentatie moet geven of moet spreken voor een grote groep mensen? Je bent niet de enige! Zo’n 40-60% van de mensen heeft hier last van. Uit onderzoek blijkt zelfs dat deze angst nog boven de angst om te sterven staat. Maar je spreekangst overwinnen kan veel voor je gezondheid doen.


Spreekangst overwinnen zorgt voor een betere gezondheid

Tot een tijd geleden kon ik mezelf ook enorm druk maken om spreekmomenten. Als ik opsta voel ik mijn hart in mijn keel bonken en krijg ik het aan alle kanten benauwd. Ik ging mij oprecht vragen of dit gezond is en wat dit met anderen doet.


Wat blijkt? Door het overwinnen van spreekangst kan je gezondheid een boost krijgen. Het overwinnen van angsten maakt je fitter. Hoe dan? Dat leg ik hieronder uit.

Veel mensen die in alledaagse situaties makkelijk van zichzelf spreken kunnen angstig worden bij het idee om voor een groep of op een podium te moeten spreken. We kennen vijf soorten angsten, t.w.

- angst voor de dood (ultieme manier van controleverlies);

- angst dat je niet gezond blijft (niet meer kunnen functioneren);

- angst voor autonomie (compleet jezelf zijn zonder concessies);

- angst om je ego te verliezen;

- angst om er niet bij te horen.

De angst voor spreken voor grote groepen mensen in het openbaar valt onder de categorie “om er niet bij te horen”, omdat je de controle kunt verliezen.

Waar wordt spreekangst door veroorzaakt?

Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom je het als spannend en stressvol ervaart.

  • Je kunt jezelf allerlei doemscenario’s in je hoofd halen wat er allemaal mis zou kunnen gaan (als de techniek, ’t geluid, en/of het licht me maar niet in de steek laat, als ik mijn verhaal maar niet vergeet, als er maar geen mensen door me heen gaan praten waardoor ik afgeleid wordt);

  • Je haalt je dingen in je hoofd die misschien helemaal niet zo zijn (ik praat te snel, waardoor ik niet te volgen ben, ik heb een zachte stem dus de mensen achterin horen mij niet, ik sta te wiebelen op mijn benen, ik krijg vlekken in mijn nek en zie er niet uit, ik heb klotsende oksels en daardoor vlekken in mijn blouse, …..);

  • Misschien zitten er veel mensen in de zaal die je erg goed kent of moet je juist spreken voor een groep mensen die je helemaal niet kent.

  • Misschien voel je jezelf minderwaardig t.o.v. de overige sprekers of de toehoorders.

  • Wellicht gaat het om de groepsomvang en heb je wanneer je voor 5 mensen iets moet presenteren geen last, maar bij een groep van 50 mensen wel.

  • Zijn alle ogen op jou gericht en ben je de “hoofdact” en enige spreker of zijn er meerdere sprekers?

  • Wellicht moet je iets nieuws presenteren/overbrengen en heb je het nog niet kunnen toetsen?

Wat gebeurt er in je lichaam bij angst (en stress)?

Ik had er al een paar benoemd, maar wanneer je je in een angstige situatie bevindt en dus stress ervaart, gebeurt er in je lichaam van alles.

Van oorsprong kennen we de fight, flight en freeze reactie. Daarnaast kennen we de volgende reacties bij stress:

- klotsende oksels

- evt. hyperventileren

- verhoogde hartslag

- verhoogde ademhaling

- hoofdpijn

- vechten, vluchten, bevriezen


Stel jij wil weten hoe jij andere vormen van stress kunt overwinnen kun je hier bij de blog over stress kijken


Hoe kan je spreekangst overwinnen?

Vooraf:

  • Leer technieken aan hoe je met onverwachte situaties om kunt gaan en om te improviseren.

  • Doe ademhalingsoefeningen om te kalmeren en rustig te worden.

  • Bereid het verhaal goed voor en verdiep je in het onderwerp. Als je weet waar je het over hebt, geeft dat zelfvertrouwen en voel je je zekerder.

  • Oefen je verhaal, neem het op en vraag feedback. Dit kan ook op het moment suprême zelf. De opname kan je achteraf zelf analyseren.

  • Probeer te relativeren en niet te streng voor jezelf te zijn door vast te willen houden aan de exacte woorden die je voor jezelf hebt bedacht te gaan zeggen. Het is goed om de rode draad op papier uit te werken en het verhaal te oefenen, zodat je weet wat je wilt vertellen en welk punt je wilt maken, maar puntje bij paaltje zal het er toch op neerkomen dat je net iets andere woorden zal gebruiken tijdens de voordracht/presentatie/het gesprek. En dat is prima, daar is helemaal niks mis mee!

  • Bedenk vooraf welke vragen de toehoorders zouden kunnen hebben en aan je kunnen stellen naar aanleiding van je verhaal en probeer deze of alsnog in het verhaal te verwerken, of zorg dat je de antwoorden paraat hebt en kunt uitleggen/vertellen.

Op het moment suprême zelf:

  • Haal de angel eruit door je angst te erkennen en te benoemen en maak een grapje om het luchtig te maken. Als mensen om je grapje gaan lachten, dan geeft dit positief gevoel en kan je daar op door.

  • Bedenk dat je niet de enige bent die hier last van heeft. Beschouw het als een natuurlijke reactie en bedenk dat zenuwen juist ook iets positiefs in zich hebben, nl. dat je geconcentreerd, scherp en alert bent. En dat heb je misschien juist ook wel nodig om het beste er uit te halen.

  • Doe iets waar je goed in bent (contact maken en even stil staan bij iemand; iemand in het publiek een heel persoonlijk verhaal laten delen of iets vertellen wat je altijd bij je hebt omdat het een dierbare herinnering heeft en het je steunt bij angstige situaties.

  • Wees niet bang om te falen, doe het gewoon en geniet. Je weet het: groei zit altijd buiten de comfortzone!


Wat heeft spreekangst te maken met fit worden?

Sinds kort volg ik een opleiding over NLP. Dit volg ik bij Rutney Sluis, een ervaren en inspirerende mindset coach en trainer. Tijdens NLP ga je onder andere diep kijken naar angsten en hoe je hiermee kunt omgaan.


En hier leren wij dat waar jij je op focust enorm veel uitmaakt voor jouw gezondheid. Focus bepaalt namelijk hoe jij je voelt en wat voor keuzes jij maakt. Ik deel graag een fragment waarin hij dit heel helder uitlegt!


Hulp bij angst / stress?

Zijn bepaalde aspecten uit bovenstaand verhaal herkenbaar, heb je ook te maken met stressverhogende issues en wil je dit probleem oplossen? Het ene angst-/stressprobleem is het andere niet. Het is dus belangrijk om de juiste oorzaak te vinden en achterhalen.


Angst is een breed fenomeen en komt in vele situaties voor. Neem contact met mij op voor de mogelijkheden. Ik geef je graag advies hoe je dit beter kunt leren aanpakken in een kickstart gesprek. Je algehele gezondheid aanpakken helpt hier ook erg bij. Kijk bij de coaching wat het beste bij jou past.


Fitter voelen met een leefstijlcoach

Mijn missie met FMF is om professionals zoals jij te inspireren tot een betere gezondheid zodat jij kunt leren genieten van jouw leven, ondanks alle drukte.


Voor mij was het presteren en een druk thuisleven een groot aandachtspunt. Ik heb het belangrijk gemaakt zodat ik meer kon genieten en mij beter ging voelen.

Met mijn blogs wil ik jou persoonlijke handvaten geven. Geen mens is hetzelfde namelijk. Wat voor de één werkt, werkt niet per definitie voor een ander. Als jij vragen hebt, laat hier een reactie achter en ik beantwoord dit graag.

Tot de volgende blog! - Félice

36 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page