top of page
Zoeken
  • Félice van Wijk

Prestatiedrang en burn-out

Mijn zoon van 13 met een burn-out?! Dat is een beeld waar ik niet aan wil denken. Ik begon mij onlangs af te vragen of hij hetzelfde pad zou bewandelen als mij en uiteindelijk burn-out zou raken.

Als streberige moeder zeurde ik best vaak of hij zijn huiswerk wel heeft gemaakt en hoe het met school stond. Ik legde hem mogelijk prestatiedrang op. Mijn eigen prestatiedrang. En dat doen vele ouders ook.


Ineens realiseerde ik mij hoe schadelijk dit voor hem is. Het is onbewust gedrag wat je doorgeeft aan de volgende generatie, terwijl hoge druk van buitenaf enorm schadelijk kan zijn op de lange termijn.


Dit wil ik doorbreken. Precies dat ben ik gaan doen.


we hebben prestatiedrang en dit leidt tot burnout

Prestatiedrang begint thuis

Vanuit huis heb ik ook de druk gevoeld om te presteren. Natuurlijk komt er een schepje bovenop door de maatschappij, school, vriendenkring en andere groepen mensen die zich bezig houden met meer, beter en sneller. Afgelopen twee jaar kwam corona daar bij en had dat ook zo zijn invloed.


Hoe kan ik volwassenen begeleiden als ik niet bij mijn eigen thuissituatie begin?


Mijn zoon van 13 is mij uiteraard erg dierbaar. Hij heeft al drie verhuizingen meegemaakt en moest zich elke keer opnieuw aanpassen aan de nieuwe situatie. Nieuwe scholen, nieuwe sportclubjes, nieuwe leerkrachten, nieuwe vriendjes…. Hij past zich prima aan, aan de nieuwe situatie, maar hij ziet de nut en noodzaak van school nu niet. Voor hem is het nu nog niet belangrijk, want hij weet nog niet waarvoor hij bepaalde kennis nodig heeft.


Na veel strijd ben ik het uiteindelijk gaan accepteren, zodat hij niet een van de vele volwassenen wordt die maar presteert om zich te bewijzen of omdat hij zich anders niet goed genoeg voelt.


Vroeg of laat valt dat kwartje wel en komt het ook met hem goed. Ja hij doet er misschien een jaar langer over, maar hij moet nog lang genoeg leren en werken dus dat ene jaar op een mensenleven….



prestatiedrang op school

Maar is prestatiedrang zo slecht?

Er is niks mis met jezelf willen verbeteren. Stress is soms positief en leidt tot goede dingen. Stress is zelfs gezond en helpt ons alert te blijven. Zonder stress zouden we in verveling raken en ook dat is negatief.


Maar.. wist je dat (chronisch) presteren onder druk een negatieve invloed heeft op onze gezondheid? Dan wordt prestatiedrang negatief.

Zowel lichamelijk als geestelijk kan dit zijn weerslag hebben. Door prestatiedruk blokkeren de hersenen, verkrampen de spieren en kan je last van black-outs hebben. Niet zo gek dus dat we dan juist minder voor elkaar krijgen, maar waar de een last van een black-out krijgt, heeft een ander die druk juist weer nodig om een topprestatie neer te zetten. En vroeg of laat wordt dit een burn-out.

Druk van buitenaf en interne druk

Hoe zit dit en is er verschil tussen druk van buitenaf en interne druk die je jezelf oplegt, wanneer je bijv. voor jezelf de lat heel erg hoog legt of maatschappelijke druk?

Gevolgen van prestatiedruk

Eén ding is zeker, doordat je jezelf veel druk oplegt of wanneer je veel opgelegde druk ervaart vanuit de maatschappij, school, ouders of je vriendenkring kan je veel stress ervaren. Hierdoor kan je last van slapeloosheid, depressieve gevoelens en soms zelfs een burn-out krijgen. Zelfs jongeren hebben hier momenteel veel last van. Bijna 70% van de studenten geeft aan vaak tot zeer vaak druk om te presteren te ervaren. Prestatiedrang komt steeds vaker voor.


Van prestatiedruk die je jezelf oplegt spreken we wanneer je zelf vindt dat je moet presteren en veel van jezelf verwacht. Dit is vaak het geval wanneer iemand ambitieus of prestatiegericht is, maar de onderliggende behoefte is misschien nog wel interessanter. Wellicht komt dit voort vanuit de behoefte aan erkenning, om gezien of gehoord te worden, vanuit faalangst e.d.

Wat kan je doen om minder druk te ervaren of jezelf niet te frustreren?


Een aantal praktische tips om hiermee om te gaan:

- wees wat milder voor jezelf - wees realistisch in de doelen die je jezelf stelt - spreek uit wat je lastig vind en maak het luchtig door je humor te gebruiken - maak duidelijk naar een ander hoeveel tijd een bepaalde activiteit kost - bereid je goed voor - kijk of je bepaalde zaken anders kunt organiseren

Leren ontspannen worden en je prestatiedrang loslaten

Heb jij duidelijk in beeld waar jij druk door ervaart en wil je dit aanpakken en ombuigen? Ik kan je helpen!


Je kunt een bericht achterlaten en een vrijblijvend kickstartgesprek boeken. Hier ga ik kijken hoe je kunt voorkomen dat je omvalt.


Dit doen we wellicht tijdens een rondje wandelen of online.


27 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page