top of page
Zoeken
  • Félice van Wijk

Hoe word je fit na een lange tijd niks doen?

Bijgewerkt op: 23 jun. 2021


Felice van wijk: hoe word je fit?

De afgelopen tijd is voor niemand makkelijk geweest. In een bewogen jaar als dit is het soms fijn om weer bewust te kijken naar je mindset. Maar ook even heel praktisch: hoe word je fit na een lange tijd niks of weinig doen?


Voor mij was het ook niet eenvoudig. Toch gunde ik mijzelf dagelijks wat beweging en enkele keren per week sport. Daarnaast hield ik het vol door iedere dag gezond te eten naast de drukte die de situatie met zich meebracht.


We voelen aan alles dat we weer in beweging moeten komen. Waar ik de afgelopen periode mee geconfronteerd word zijn een aantal nieuwe coachees die aangeven dat zij al héél lang vrij weinig hebben gedaan. Eigenlijk niks. Best bizar als je er zo over nadenkt! Zij vragen mij steeds vaker hoe je fit wordt na zo een periode.


Hoe word je weer fit na corona?


Wat heeft Corona voor invloed op jouw leven gehad het afgelopen jaar en wat ga je straks weer als eerste doen als alles weer mag? Bewustwording is belangrijk. Als jij een van de mensen bent die minder heeft gedaan dan ben jij nu waarschijnlijk iets afgezwakt. Dat klinkt misschien lullig, maar het is wel zo. Daarom moet je wel wat rustiger aan doen en met een plan starten.

Het belangrijkste is dat je bewust gaat kijken naar de volgende vragen:

  • Ben je minder gaan bewegen en sporten omdat de sportscholen dicht waren?

  • Mocht je niet meer naar je werk of kantoor en werd je gedwongen tot thuiswerken?

  • Zag je minder vrienden en had je het gevoel dat je in een sociaal isolement zat?

  • Ging je meer snoepen en tussendoortjes eten, omdat de keuken en voorraadkast wel erg dichtbij waren?

  • Sliep je slechter omdat je lag te piekeren?


Iedereen kreeg te maken met uitdagingen. Mensen met een gezin kregen te maken met kinderen die niet meer naar school mochten en die dus verplicht werden om hun zoon / dochter te helpen/begeleiden met thuisonderwijs. De vrijgezellen onder ons waren wel heel erg op zichzelf aangewezen en kregen misschien wel met eenzaamheid te maken. De alleenstaande ouders des te meer met balans, zelfliefde en eigenwaarde en met vragen als hoe maak ik tijd voor mezelf en zorg ik goed voor mezelf als ik mijn werk moet doen, moet zorgen dat mijn kind op weg geholpen word bij thuisonderwijs en ik mijn huishouden op orde wil houden? Eén ding is zeker, door corona werden we met zijn allen geconfronteerd en noodzakelijk gedwongen om dingen anders te doen dan we gewend waren. We werden creatief in het bedenken van oplossingen en alternatieven en we werden bewust van wat nu echt belangrijk voor ons is. Daarnaast werden we misschien ook wel geconfronteerd met onszelf.


Je ziet hieronder dat ook ik er soms geen zin in heb. Maar ik doe het toch ;-) Omdat ik mijzelf het gun om mij lekker in mijn vel te zitten. Het leuke is: na afloop voel ik mij weer fit.


Maar laten we het ook heel even hebben over de impact van langdurig niks doen. We hebben allemaal de kreet "zitten is het nieuwe roken" gehoord. En dit is niet zonder reden: niks doen (zitten!) is niet alleen maar lastig, maar ook nog eens gevaarlijk.


Op NPO3 is er een item geweest over zitten waarin precies wordt uitgelegd hoe dat precies zit.





Bewustwording als grootste stap


Bewustwording is stap 1 in het veranderen van gedrag en gewoonten. Pas als je bewust bent van bepaald gedrag of gewoonten die je niet (meer) dienen of wat niet goed voor je is, dan pas weet je wat je wel of niet zou willen veranderen. En als je weet wat je wilt veranderen, dan pas kan je een plan maken om het ook daadwerkelijk te gaan veranderen, kan je gaan bedenken hoe je dit doel zou kunnen bereiken en misschien wel het allerbelangrijkst, hoe je dit nieuwe gedrag ook kunt blijven volhouden.


Kan je het alleen of heb je hierbij hulp nodig? En hoe ziet die hulp er dan uit? Is dat in de vorm van een advies, een luisterend oor, heb je een stok achter de deur nodig, een spiegel?


Laten we eerlijk zijn: alleen kom je ver, maar samen kom je vele malen verder. Misschien heb jij afgelopen tijd ook wel gedachten gehad over bepaald ingesleten gedrag dat eigenlijk niet goed voor je is en wat je niet dient, maar heb je die gedachten ook net zo hard weer ondermijnd en weggestopt. Op zich is dit niet gek. Mensen zijn gewoontedieren en vinden verandering vaak niet prettig.

De vraag die je jezelf hierbij kan stellen is de volgende: als ik weet dat iets niet goed voor me is of me niet meer dient, waarom blijf ik het dan toch doen? Heel eerlijk, volgens mij is het issue dan niet urgent of belangrijk genoeg voor je!


Stel je wil hier verandering in brengen, dan kun je meedoen met mijn 7 dagen challenge. Hier gaan we dieper in op voeding, beweging en begeleid ik je door het gehele proces. Daar help ik je, mocht je je afvragen hoe word ik fit na een lange tijd niks doen.


7 dagen challenge fit met felice hoe word je fit

Het leukste is als je op een gegeven moment zo fit wordt dat je dit soort leuke uitdagingen kunt doen. Als vrouw van 49 ;-) Dat vind ik zelf ook heel knap. Jij hoeft het niet te doen, maar hoe leuk als je de energie hebt om dit te doen?!



En natuurlijk laat ik je niet in de steek. Ik heb ook nog eens een video opgenomen waarin ik deel wat je alvast kunt doen om thuis én meer te drinken én extra te bewegen. En dit kost echt geen moeite, dit is zo gedaan.




Hulp bij gewoontegedrag

Heb jij een issue, bepaald gedrag en/of gewoonten die je wel graag wilt veranderen en aanpakken en ben je bereid buiten de comfortzone te gaan en/of herken je bepaalde zaken uit voorgaande en word het nu toch eens tijd om dit probleem op te lossen? De ene gewoonte is de andere niet. Het is dus belangrijk om de juiste oorzaak te vinden en achterhalen. Kijk bij mijn coaching wat precies de opties zijn als je een stok achter de deur zoekt!



66 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page