top of page
Zoeken
  • Félice van Wijk

Werkt afvallen met een koolhydraatarm dieet?

Werkt afvallen met een koolhydraatarm dieet? De laatste tijd zie ik dat veel om mij heen. Als je even in Google kijkt vliegen de adviezen je om de oren. Dat is niet heel gek: in Nederland heeft zo’n 51% van de bevolking overgewicht. Daar schrik ik zelf iedere keer van. Wat we ook doen: het lijkt erop alsof het steeds moeilijker wordt om gezonder te eten en af te vallen. Is een koolhydraatarm dieet de oplossing?





Overgewicht door o.a. te veel koolhydraten


Overgewicht zorgt behalve risico’s op hart- en vaatziekten, ook voor een verhoogde kans op suikerziekte, hoge bloeddruk, galstenen, versnelde gewrichtsslijtage, ademhalingsproblemen tijdens de slaap en verschillende kwaadaardige tumoren. Los van het feit dat we als mensen graag zelfverzekerd in onze bikini, zwembroek of kleding willen flaneren, reden genoeg om zuiniger op ons lichaam te zijn en hier goed voor te zorgen dus. Hoe sta jij ervoor, zorg jij goed voor jezelf? Of vermijd jij de spiegel en de weegschaal?





Afvallen met een koolhydraat arm dieet begint in de keuken

Afvallen is een kwestie van weten hoeveel jij verbrandt in ruststand en zorgen dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbruikt. Afvallen begint dus in de keuken. Zorg dat je je lichaam voedt in plaats van vult! Hiermee bedoel ik dat je voedzame producten gebruikt waar je langer op door kan in plaats van producten die niet vullen en waarbij je na een uur alsnog weer trek krijgt en de kans op snaaien groter wordt.


En laten we eerlijk zijn, hoe vaak heb jij iets kleins gegeten om vervolgens weer honger te krijgen? Het werkt dus niet. En dit is waarom veel mensen zich wenden naar een koolhydraatarm dieet. Snelle suikers zorgen alleen maar voor hormonale disbalans. Jouw bloedsuikerspiegel stijgt heel snel en je hormonen reageren hierop.


Daarom raad ik een koolhydraat arm dieet wel aan, maar... dit moet je niet zomaar doen. Je moet eerst snappen wat daarmee bedoeld wordt. Ik bedoel hiermee eigenlijk een dieet arm aan snelle suikers.



Wat maakt een stabiele bloedsuikerspiegel belangrijk voor afvallen?


Met een stabiele bloedsuikerspiegel heb je minder lekkere trek en voorkom je eetbuien. Ook zal je merken dat je minder last hebt van een energiedip. Je begrijpt dat dit dus belangrijk is bij het afvallen, maar ook dat als je dit lang genoeg vol weet te houden dat dit uiteindelijk ook bijdraagt aan een gezond gewicht.


Daarnaast is het belangrijk dat de producten vers en onbewerkt zijn. Dat je 2 tot 4 stuks fruit per dag eet en je beperkt tot 2 tussendoortjes.





Welke symptomen heb je bij een wisselende bloedsuikerspiegel?

Wanneer je je slap en moe voelt, hoofdpijn hebt, last van trillen, dat je wazig of vlekken voor je ogen ziet, soms het gevoel hebt dat je flauw gaat vallen, veel zweet en een onstilbaar verlangen naar iets zoets hebt, is je bloedsuikerspiegel waarschijnlijk niet stabiel en in balans. Hier wil je natuurlijk iets aan doen!

Wat kun je doen om je bloedsuikerspiegel stabiel te krijgen?

1. Vermijd geraffineerde koolhydraten (suiker, witte rijst, witte pasta, koek, snoep, chocola, wit brood, honing). 2. Eet juist meer onbewerkte koolhydraten (volkoren brood en pasta, zilvervliesrijst, fruit, noten en groenten). Ik vertel hier meer over in mijn challenge 3. Eet regelmatig en evt. meerdere kleine maaltijden per dag. 4. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, vooral het trainen van je uithoudingsvermogen is goed; 5. vermijd zoveel mogelijk stress; 6. stop met roken en drink zo weinig mogelijk alcohol; 7. gebruik evt. als aanvulling voedingssupplementen. Chroom en mangaan kunnen je in de beginfase helpen om de bloedsuikerspiegel stabiel te krijgen.


Meer bewegen leidt tot sneller afvallen met een koolhydraat arme dieet

Wanneer je een lekkerbek bent en het lastig vind om je eetpatroon om te gooien of aan te passen, maar je wel weer lekkerder in je vel wilt zitten en ook nog wat kilootjes kwijt wilt, dan is het ook een idee om te zorgen dat je verbranding omhoog gaat.

Dit kan door de spiermassa te vergroten, door spierversterkende oefeningen te doen, maar ook door simpelweg meer te gaan bewegen (lopen, fietsen, skaten, zwemmen, joggen, hardlopen, etc.). Met alles wat je doet verbrand je toch calorieën. Ook met schoonmaken!

Hulp bij afvallen? Laten we er samen aan werken


Heb jij problemen met je gewicht of herken je bepaalde zaken uit voorgaande en wil je dit probleem oplossen? Het is belangrijk om de juiste oorzaak te vinden en achterhalen.


Ik kan je hierbij helpen. Kijk op mijn aanbod pagina voor meer informatie.

59 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page